Webinaari 20.3.2025 klo 13.00–14.00
Milloin ostajan tulisi reklamoida myyjää? Mitä reklamaation tulee sisältää? Miten myyjän tulisi toimia reklamaation vastaanotettuaan?
Asunto- ja kiinteistökauppaa sääntelevät lait asettavat edellytyksiä sille, milloin ja miten ostajan on ilmoitettava kaupan virheestä eli reklamoitava myyjää. Jos ostaja myöhästyy reklamaation tekemisessä tai tekee sen puutteellisen sisältöisenä, saattaa seurauksena olla se, ettei vaatimuksia myyjälle ole oikeutta enää esittää, vaikka kaupan kohteessa sinällään virhe olisikin. Ostajan tietämättömyys reklamaatiovelvollisuutensa sisällöstä voi siten johtaa varsin ankariin seuraamuksiin. Tämän vuoksi jokaisen asunto- ja kiinteistövarallisuutta hankkivan olisi tärkeää tietää mielellään jo ennen mahdollista virhetilannetta, miten siinä tulisi toimia ja miten virhetilanteen ylipäätään tunnistaa. Muodostaahan asunto usein merkittävimmän osan varsinkin yksityishenkilöiden varallisuutta, jolloin ennakollinen varautuminen virhetilanteita varten on omaisuutta turvaava toimi.
Reklamaatiovelvollisuuden sisältöä koskevan vastuunsa tietämällä ostaja kykenee asunnon omistusaikanaan jatkuvasti kiinnittämään tarvittaviin asioihin huomiota jo heti kaupanteon jälkeen. Reklamaatiovelvollisuuden syntyajankohtaa arvioidaan usein sen kautta, mitä milloinkin ostajan olisi tullut aistiensa avulla kyetä kohtuudella havainnoimaan. Tarkasteltavaksi tällöin kaupan virhetilanteissa tulee, onko myyjää reklamoitu kohtuullisessa ajassa siitä hetkestä lukien, kun virhe olisi pitänyt havaita. Joskus ostaja havaitsee kaupan kohteessa olevan virhe liian myöhään, jos hän ei ole ymmärtänyt kiinnittää tarvittaviin asioihin huomiota aikaisemmin.
Myös myyjän kannalta on tärkeää tietää, miten hänen tulisi toimia reklamaation vastaanotettuaan, jotta hänen oikeutensa olisivat mahdollisimman turvatut mikäli asia etenee viime kädessä tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Maallikon kannalta haastavaksi reklamaatiotilanteissa toimimisen tekee se, että ostajan ja myyjän oikeudet ja velvollisuudet ovat osin keskeisiltäkin osin muodostuneet nimenomaisen lakipykälätekstin sijaan oikeuskäytännön kautta – webinaarissa käydään läpi myös olennaisimpia oikeustapauksia, joissa reklamaatiovelvollisuuden sisältöä on linjattu.
Kenelle
Webinaari on suunnattu kaikille, jotka omistavat tai ovat hankkimassa tai myyneet kiinteistö- tai asuntovarallisuutta ja haluavat turvata oikeuksiaan virhetilanteiden varalle. Koulutus on hyödyllinen myös esimerkiksi kiinteistönvälittäjille, kuntotarkastajille, isännöitsijöille ja muille asiantuntijatehtävissä toimiville, jotka ovat tekemisissä asunto- ja kiinteistökauppojen kanssa.
Hyödyt
Osaat ostajana tehdä myyjälle reklamaation oikeassa ajassa ja oikean sisältöisenä tai asiantuntijan roolissa tukea ostajaa reklamaatiotilanteessa.
Ymmärrät myyjänä, miten ostajan reklamaation vastaanottamisen jälkeen tulisi toimia ja toisaalta mitä ei kannata tehdä, tai asiantuntijan roolissa osaat tukea myyjää reklamaatiotilanteessa.
Aikaa kysymyksille
Kysymyksiä voi lähettää ennakkoon osoitteeseen koulutukset@asianajofacta.fi. Asiantuntijamme vastaa myös webinaarin aikana tulleisiin kysymyksiin ajan salliessa.
Ajankohta: 20.3.2025 klo 13.00–14.00
Voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin.
Webinaarikoulutuksen hinta
250 euroa / hlö + alv 25,5 %
Sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 4 viikkoa koulutuksen jälkeen. Saat linkin tallenteeseen tilaisuuden jälkeen.
Ryhmäetuhinta
Mikäli organisaatiostasi on osallistumassa useampi kuin yksi henkilö, pyydämme ottamaan yhteyttä koulutukset@asianajofacta.fi saadaksenne koulutuksesta 25 %:n alennuksen.
Peruutusehdot
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.
Kouluttaja

Juristi, OTM Juho Tolppa
Asianajotoimisto Facta Oy
Juho Tolppa on erikoistunut asumisen ja rakentamisen juridiikkaan. Juhon erityisosaamisaluetta ovat asunto- ja kiinteistökauppojen erimielisyystilanteet, asunto-osakeyhtiöasiat, rakennusurakat ja vuokrasuhderiidat.
Ilmoittautuminen
Voit ilmoittautua webinaariin alla olevasta linkistä.